09 mai 2008

La pataphysique est la science

Bastiaan (6:1). Na een reeks zonnedagen ziet hij wolken en zegt: ‘Het gaat regenen.’ ‘Neen,’ zeg ik, ‘dit zijn heel hoge wolken, daar komt geen regen van; regenwolken zijn laag en donker.’ Hij: ‘Hoe hoog zijn die wolken?’ Ik (overdrijvend): ‘Tienduizend meter.’ Hij: ‘En hoe hoog zijn regenwolken?’ Ik: ‘Duizend meter.’ Hij: ‘Dus (met de hand op de grond) als wij hier zijn en de regenwolken zó hoog (wijst ongeveer 30 cm boven de grond), dan zijn dat (wijst ongeveer 1 meter boven de grond), geen regenwolken.’



----------------------------------



Bastiaan (7:6). De hoogte van een kerktoren (en apart van de klok) wordt viserend gemeten: vergeleken met een stok op een muurtje geplaatst, op een - afgestapte - afstand van de kerk.

----------------------------------------

Wegingen met een (verticale) veerbalans die Bastiaan (5:6) uitvoerde, werden op een horizontaal en op andere schaal getypt beeld van de veerbalans aangetekend. Bastiaan merkte wel onbeduidende verschillen in de cijfernotatie (l in plaats van 1) op, maar noch het verschil in oriëntatie noch de afwijkende schaal.

---------------------------------------

Bastiaan (3:8): Hij vindt op de stoep van de straat een glazen knikker: ‘Als ik hard duw, zou hij op straat rollen.’ (Hij gebruikt de irrealis meestal alleen in de hoofdzin of als antwoord op een vraag: ‘anders zou...’) Hij duwt. De knikker rolt onder een band van een bij de stoep geparkeerde auto. Hij kan hem met zijn vingertjes niet te pakken krijgen. Ik wijs hem een stokje. Hij, op het gezicht: ‘Dit is niet hard genoeg.’ Inderdaad een slap stokje, maar het lukt er wel mee.

----------------------------------------















--------------------------------------



Sprache und Logik in der Pädagogik By Karl Binneberg















----------------------------------------




Bastiaan (6:0). Tekening achteraf van wat hij in de zandbak heeft gebouwd: tunnels (gestippeld), wegen, bruggen, muren. Bastiaan drukt op afstanden van een decimeter met parallelle wijsvingers gaten in het zand. De volgende decimeter past hij af door zijn linker wijsvinger in het gat te zetten dat eerst door de rechter gemaakt is. De getallen zijn dus decimeters.

----------------------------------------




Wilfried Gruhn, Der Musikverstand : Neorobiologische Grundlagen des musikalischen Denkens, Hörens und Lernens

(Hildesheim : Olms, 2005)









---------------------------------


H. Freudenthal

Wandelingen met Bastiaan, Pedomorfose, 7. (25), pp. 51-64.

Wandelingen met Bastiaan, Pedomorfose, 8. (30), pp. 35-54.

Wandelingen met Bastiaan, Feestboek Prof. dr. Hans Freudenthal-70 jaar, 1975

Bastiaan's experiments on Archimedes' principle, Educational Studies in Mathematics, Volume 8, Number 1 / April, 1977

Bastiaan's lab, Pedomorfose, 1976

Creativity, Educational Studies in Mathematics, Volume 8, Number 1 / April, 1977

zie ook:
M. Otte, W. Zawadowski, Creativity, Educational Studies in Mathematics, Volume 16, Number 1 / February, 1985

M. Otte, Mathematical epistemology from a semiotic point of view, Proceedings of the Discussion Group for Semiotics, 2001



LINK

Aucun commentaire: